Als leasing zich naar particulieren richt

Het Autosalon van Brussel werd gekenmerkt door de opkomst van een nieuwe trend: leasing voor particulieren. Meerdere constructeurs en leasingmaatschappijen hebben zich op deze nieuwe markt gestort. Maar bestaat hier geen risico op rechtstreekse concurrentie met de traditionele leasing? Wij zochten het uit.

Opel, Mercedes, Kia, Smart, Fiat of ook nog DirectLease en LeasePlan. Op het Autosalon bloeide het leasingaanbod voor particulieren op veel standen open. Het is LeasePlan dat de dans eind 2015 opende met een tijdelijk aanbod, waarmee MediaMarkt zijn klanten een Opel Corsa in leasing kon aanbieden voor een maandelijkse huurprijs die de voltallige concurrentie klopte. Het werd duidelijk een succes, aangezien de leasingmaatschappij de actie nog eens herhaalde op het Salon, maar dan samen met Toyota. Een idee dat door meerdere constructeurs en zelfs andere leasingmaatschappijen werd geïmiteerd. We vermelden er ook nog bij dat het concept al enkele jaren bestaat in Nederland en er een zeker succes heeft. Het doel? Particulieren de mogelijkheid bieden om te genieten van een vergelijkbaar leasingaanbod dan wat aan professionele wordt aangeboden. De maandelijkse huurprijs omvat dan ook de huur van het voertuig, verschillende taksen, het onderhoud, de eventuele herstellingen, enz. Enkel de brandstof is niet inbegrepen. Maar de klant kan zich indekken tegen onaangename verrassingen tijdens de gebruiksduur van het voertuig, die vaak beperkt is tot 4 jaar of 100.000 km.

En de aanbiedingen zijn aanlokkelijk. Stel u voor: een Peugeot 108 voor 178 euro/maand of een Fiat Tipo voor 359 euro en dat alles zonder voorschot. Bestaat er bij dergelijke bedragen geen risico dat klanten hun firmawagen zullen inruilen voor een salarisverhoging, om dan te kiezen voor een private lease? “Ons aanbod inzake verhuring aan particulieren werden bestudeerd, opdat we dit zouden kunnen vermijden”, verzekert Roeland Vriens, Fleet Manager van Opel. “Het gaat enkel om benzinewagens en ze zijn beperkt tot 100.000 km voor de duur van het contract. Het merendeel van de professionele klanten kiezen eerder voor dieselvoertuigen en leggen meer dan 100.000 km af. En verder is er nog het fiscale aspect. De fiscaliteit van firmawagens is in Belgisch te interessant en de voertuigen in private lease genieten uiteraard niet van datzelfde regime”, aldus nog Vriens.

De leasing voor particulieren heeft daarentegen wel andere voordelen. En vooral dan het feit dat er een belangrijke rotatie in het Belgische wagenpark door zal komen, wat dus tegelijkertijd voor een daling van de ecologische voetafdruk van dat wagenpark zal zorgen, omdat de voertuigen in het verkeer nieuwer en minder vervuilend zullen zijn.