Test Renault R5 Electric: wanneer elektrisch rijden fun wordt!
Het merk met de ruit heeft zijn iconische model nieuw leven ingeblazen met nieuwe moderne lijnen, maar vooral met een 100% elektrische aandrijving. Renault nodigde ons uit in de buurt van Nice voor de eerste meters achter het stuur.

Laten we met de deur in huis vallen: de Renault 5 E-Tech Electric is een echte blikvanger. Zeker in de lanceringskleuren geel en groen. Tijdens onze testrit aan de Côte d’Azur kwamen we heel wat mensen tegen die de auto een duimpje gaven. Een groep fietsers onderbrak ons zelfs midden in een fotosessie om hem van dichtbij te bekijken en naar onze mening te vragen. Zijn aantrekkingskracht is onmiskenbaar!
Het moet gezegd dat Renault er perfect in geslaagd is de lijnen van de legendarische stadsauto die in 1972 op de markt kwam en waarvan meer dan 9 miljoen exemplaren zijn verkocht, opnieuw te interpreteren. De R5 zit vol knipogen naar zijn voorganger, maar heeft ook een eigen persoonlijkheid. Naast de algemene lijnen en het zeer rechtlijnige dashboard doet het poppy kleurenpalet denken aan de jaren 70, net als het gebruik van denim op het dashboard, of nog de luchtinlaat op de motorkap van het oude model, die hier dienstdoet om een lichtgevend cijfer 5 in op te nemen dat dient als indicator voor het batterijniveau.
Grote Clio of mini-Twingo
Qua afmetingen zit de R5 tussen de Twingo en de Clio in. Ondanks zijn compacte afmetingen (3,92 m lengte) ziet hij er vrij robuust uit met zijn brede spatborden en wordt hij standaard geleverd met wielen van 18 duim. Renault heeft een hele reeks personaliseringsmogelijkheden ontwikkeld voor zowel het interieur als het exterieur, met name met behulp van 3D-printing, om elke auto uniek te maken. Of het nu gaat om de versnellingspook, de kleine opbergruimtes binnenin of het dak, bijna alles kan worden gepersonaliseerd.
Het digitale instrumentenpaneel van 10,1 duim biedt de bestuurder toegang tot alle informatie die hij tijdens het rijden nodig heeft. Daarnaast is er een digitaal aanraakscherm van 10 duim voor de bediening van het infotainment via het OpenR Link-systeem met Google-integratie, dat een nieuwe visuele identiteit inluidt die in lijn is met de auto.
Dankzij de wielbasis (afstand tussen de voorwielas en de achterwielas) van 2,54 meter is er veel ruimte voorin en het koffervolume bedraagt een zeer nette 326 liter. De achterste plaatsen zijn iets krapper. De positie van de voorstoelen maakt het moeilijk voor een volwassene om zijn of haar voeten eronder te schuiven. De achterste plaatsen zijn daarom het meest geschikt voor kinderen of adolescenten.
Tot 410 km rijbereik
De R5 is verkrijgbaar met een batterij van 52 kWh en een motor van 110 kW (150 pk), wat hem een actieradius geeft van 410 km. Hij is standaard uitgerust met een 11 kW AC-lader en kan opladen op gelijkstroom (DC) met een maximaal vermogen van 100 kW.
Het is ook de eerste Renault die bidirectioneel laden biedt, op de versies Techno en Evolution. Dankzij een adapter kun je je auto gebruiken om een elektrisch apparaat of een elektrische fiets aan te sluiten, of zelfs om elektriciteit van de accu van de auto terug te sturen naar het elektriciteitsnet.
Op het gebied van rijeigenschappen voldoet de R5 duidelijk aan de verwachtingen. Hij is voorzien van een meerarmige achteras, een zeldzaamheid in dit segment, waardoor hij een uitstekende wegligging heeft. Het chassis is goed afgesteld, de besturing is direct en het comfort voor de inzittenden is altijd verzekerd, met name dankzij de standaard kuipstoelen.
De R5 rijdt dynamisch en is zelfs een beetje speels in bochten. Dat is te danken aan het zeer lage zwaartepunt – door de plaatsing van de accu’s onder de vloer – maar ook aan het erg lage gewicht van naar verluidt minder dan 1.500 kg.
De auto heeft 4 rijmodi die daadwerkelijk invloed hebben op het rijgedrag, de energierecuperatie en de actieradius.
We noteerden een gemiddeld verbruik van 14,9 kWh/100 km op ons gemengd parcours, zonder licht te hebben omgesprongen met het gaspedaal. Een heel goed punt, aangezien dat niet meer en niet minder is dan het officiële verbruikscijfer dat door de constructeur wordt opgegeven.
Conclusie
Met deze R5 E-Tech Electric zou Renault wel eens hetzelfde kunnen bereiken als BMW met de MINI of Fiat met de revival van de 500 een paar jaar geleden. Een icoon nieuw leven inblazen en het tegelijkertijd een nieuwe identiteit geven is geen gemakkelijke taak, maar Renault is er perfect in geslaagd. Naast zijn aantrekkelijke look en ongelooflijk sympathieke karakter is deze R5 ook fun om mee te rijden, comfortabel en zuinig.
Beschikbaar vanaf €475/maand op basis van private lease. Klik hier voor meer informatie.