“In 2030 zal 1 auto op 2 worden gehuurd”
De D'Ieteren-groep, die de merken van de VW-groep in België invoert, heeft een visie: in 2030 zal 1 op de 2 auto's worden gehuurd. Deze visie versterkt nog eens de trend die een verschuiving laat zien van bezitten naar huren.

In België verdeelt de D’Ieteren-groep onder meer de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Microlino en Porsche. Volgens Jean-Marc Ponteville, woordvoerder van de D’Ieteren-groep, is de visie van CEO Denis Gorteman als volgt: “In 2030 zal binnen de D’Ieteren-groep in België 1 auto op 2 worden verhuurd”. In die visie wordt onder verhuur verstaan: alle vormen van financiering voor een voertuig dat niet op naam van de gebruiker staat. Maar waarom wordt verhuur zo belangrijk? Daar zijn tal van redenen voor.
- Een auto kopen wordt steeds duurder. Het is doorgaans goedkoper om alleen het gebruik van het voertuig te financieren. Alles hangt af van het contract en het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt. Lees hier ons artikel ter zake.
- Door te huren geniet je op regelmatige basis een nieuwe auto met de jongste technologieën (een private lease-contract loopt doorgaans 36 tot 60 maanden).
- Door te huren wordt het risico van de restwaarde bij de verhuurder (de leasingmaatschappij) gelegd. Zodra een gloednieuwe auto bij de dealer wegrijdt, verliest hij namelijk al aan waarde. Op het moment van aankoop is het moeilijk in te schatten wat de waarde na 3, 4 of 5 jaar gebruik zal zijn. Als je een auto huurt, hoef je je dus geen zorgen te maken over de herverkoopwaarde (ook wel restwaarde genoemd): dat risico is uitsluitend voor de verhuurder.
- Verhuurders krijgen vaak interessante verzekeringsvoorwaarden, wat niet altijd het geval is voor particulieren die een verzekering op hun naam moeten afsluiten. Dat hangt voornamelijk af van hun bonus-malus.
- Door te huren krijg je een heel duidelijk beeld van de maandelijkse kosten voor het gebruik van een voertuig, zeker bij private lease, waar alles inbegrepen is (behalve tanken of opladen).
- Huren maakt het mogelijk om tegen een lagere kost over te stappen naar een elektrische auto. Want hoewel er nu elektrische stadsauto’s voor minder dan 25.000 euro op de markt beginnen te komen, blijft een ‘zero emission’-auto duurder dan een vergelijkbare benzine- of hybridewagen. Volgens Febiac (de Belgische automobiel- en tweewielerfederatie) waren in 2024 trouwens 28,5% van de nieuw ingeschreven auto’s volledig elektrisch (en 87% daarvan werd ingeschreven door professionals!). De D’Ieteren-groep denkt dat dit cijfer in 2030 zal stijgen tot 70%.