Kan men op het Autosalon vinden wat men zoekt door een auto te huren?

De forse groei van «private lease» aanbiedingen, is één van de trends van het Autosalon dat donderdag zijn deuren zal openen. Vormen ze een interessante optie?

De gewoonten van de consumenten veranderen. Morgen zal het bezit van een auto niet langer een prioriteit zijn. We zullen het gebruik ervan kopen. Private leasing is het begin van deze verandering”, oordeelt Richard Tougeron, directeur bij Nissan Belux. De Japanse constructeur kwam in december dan ook met zijn eerste leasingaanbiedingen voor particulieren op de proppen.

Zo wordt bijvoorbeeld een Micra aangeboden voor 229 euro per maand gedurende 42 maanden en 30.000 km. De “Private Lease” is in de eerste plaats een “all in”-formule aan een duidelijk vastgelegd tarief, maar ook een gemoedsrust die klanten meer en meer zoeken waarin onderhoudsbeurten, herstellingen, verzekering, belastingen en assistentie inbegrepen zijn. Iets wat tot vandaag voorbehouden was voor bedrijven is er voortaan voor iedereen. En zodoende moet daarnaast alleen nog brandstof betaald worden.

«Onrealistische bedragen»

Een tiental fabrikanten stellen op het salon een “intern” aanbod voor. Toch kan men hun steeds meer uiteenlopende modellen eveneens terugvinden in de voorstellen van de klassieke leasingmaatschappijen, die uiteraard ook op deze veelbelovende markt meespelen.

Momenteel zitten we net onder 5% van de verkopen aan particulieren, maar we geloven er sterk in en mikken op 10% van de markt”, verduidelijk Michel Retour, woordvoerder van Opel. Het Duitse merk was al in 2016 pionier toen het een “one shot” aanbiedingen lanceerde via Media Markt of Carrefour.

Deze “marketingaanvallen” hebben ervoor gezorgd dat mensen onrealistische bedragen in hun hoofd hebben”, betreurt Olivier Deutchman, van de invoerder van Hyundai. “Daardoor zagen de mensen private leasing van meet af aan als iets goedkoops. Maar de constructeurs werken aan meer gestructureerde aanbiedingen en zullen dit beeld wegwerken”, stelt Marc Demoulin, verantwoordelijke van link2fleet, dat een internetplatform (www.myprivatelease.be) ontwikkelde waarop de verschillende aanbiedingen samengebracht worden. Er zijn nu ook al meer familiewagens aan 500 tot 600 euro per maand. “De behoefte van de klant is waar men naar moet kijken”, pikt Olivier Deutchman in.

Jongeren krijgen een goede prijs

Private leasing is niet echt gericht op kilometervreters. “Het gaat voornamelijk om kleine modellen, aangezien de kilometeraantallen beperkt zijn”, vat Marc Demoulin kort samen. “De voornaamste doelgroep zijn de jonge bestuurders, die geen behoefte hebben aan een ruim voertuig. Door een eerder lage eerste huursom, zijn weinig middelen nodig en kunnen ze snel van auto wisselen. En ze hebben vooral een minder dure toegang tot de verzekering. De premies worden netjes over de leasingnemers verdeeld en zijn daardoor voor iedereen gelijk, ongeacht de leeftijd en de rijervaring”, aldus nog Demoulin. Een argument dat kan tellen, gezien de prijs die een jongere voor een verzekering moet ophoesten. Bij Opel is de private lease toegankelijk vanaf 18 jaar.

Het is ook een oplossing voor de ouders die voor een kortere tijd een mobiliteitsmiddel aan hun kinderen willen geven”, onderstreept Jean-Pol Renaux, de baas van Renault België. “Het is een duidelijke trend, maar het is hoe dan ook slechts een deel van het mobiliteitsaanbod. Ik denk dat we nog verder zullen gaan. De mensen zullen betalen om zich te verplaatsen in functie van hun behoeften”, aldus nog Renaux.

“De Belgische klant houdt er nog altijd van zijn auto te bezitten, eerder dan hem te huren”, tempert Eberhard Kern, de Duitse CEO van Mercedes Belux. Dit neemt echter niet weg dat het luxemerk zijn aanbod eveneens stoffeert. In Nederland ontwikkelt deze markt zich overigens nog sneller dan bij ons.

Jean-Christophe Herminaire

L’Avenir, 11 januari 2018